LETNJA ŠKOLA RESUSCITACIJE – Temelj edukacije i evaluacije u savremenoj reanimaciji
SerRC koordinator programa EURECA Srbija
Uvod: Potreba koja je prerasla u strategiju
U savremenom zdravstvu, posebno u oblasti urgentne medicine, malo je intervencija koje imaju tako direktan i merljiv uticaj na ljudski život kao što je reanimacija kod iznenadnog srčanog zastoja. Upravo zato je u Srbiji, u organizaciji Resuscitacionog saveta Srbije (RSS), pokrenuta Letnja škola resuscitacije – edukativna platforma zasnovana na najvišim evropskim standardima, čija je svrha unapređenje znanja i veština zdravstvenih radnika koji deluju u prehospitalnim i bolničkim uslovima.
Nastala kao odgovor na nalaze nacionalnog registra EuReCa Srbija, Letnja škola resuscitacije postala je strateški instrument u podizanju kapaciteta zdravstvenog sistema Srbije, ali i primer dobre prakse prepoznat u evropskim okvirima.
Ciljevi Letnje škole: Edukacija, standardizacija i evaluacija
Letnja škola je osmišljena da:
-
Edukativno osnaži zdravstvene radnike kroz standardizovane kurseve iz oblasti reanimacije,
-
Unificira pristup i algoritme postupanja prema ERC standardima u celoj Srbiji,
-
Omogući evaluaciju znanja, veština i sistemskih efekata kroz nadgledanje ishoda i integraciju sa EuReCa registrom.
Zasnovana je na ideji da se trajna edukacija ne sme posmatrati kao luksuz ili dodatak, već kao pravo i obaveza svakog zdravstvenog radnika u sistemu u kome pravovremena reakcija često odlučuje između života i smrti.
Kursevi: Struktura, akreditacija i metodologija
U okviru Letnje škole organizuju se kursevi koji su akreditovani od strane Evropskog resuscitacionog saveta (ERC), među kojima su najznačajniji:
1. ILS – Immediate Life Support
-
Cilj: Zbrinjavanje odraslih pacijenata u pogoršanju vitalnih funkcija.
-
Obuhvata: ABCDE pristup, timski rad, komunikaciju, primenu algoritama, defibrilaciju.
-
Trajanje: jednodnevni kurs sa teorijskim i praktičnim delom.
2. EPILS – European Paediatric Immediate Life Support
-
Cilj: Prepoznavanje i intervencija kod životno ugrožene dece.
-
Obuhvata: Resuscitacija novorođenčadi, dece i adolescenata, rad u pedijatrijskim timovima.
-
Posebno važan za lekare pedijatrijskih urgentnih prijema i Službi HMP.
Kursevi se izvode prema definisanoj metodologiji ERC-a: predtest – predavanje – praktični rad – posttest – evaluacija učesnika i instruktora.
Edukacija zasnovana na dokazima: Brojevi koji svedoče
Od pokretanja Letnje škole 2017. godine, kroz sistem su do jula 2025. godine prošla tačno:
-
524 učesnika (uglavnom lekara iz HMP, domova zdravlja i bolnica),
-
12 ILS i 6 EPILS kurseva održanih u različitim gradovima (Novi Sad, Subotica, Niš, Kragujevac, ...),
-
Više od 40 sertifikovanih ERC instruktora uključeno u izvođenje nastave.
Evaluacije pokazuju:
-
Prosečna ocena kvaliteta nastave: 4.92/5
-
Procenat uspešnosti na završnom testu: 96%
-
Povećanje samopouzdanja učesnika u prepoznavanju i reagovanju na zastoj: 63% pre → 98% posle obuke
Evaluacija ne kao forma, već kao alat za unapređenje
Letnja škola je i okvir evaluacije edukacije, čime se razlikuje od većine sličnih inicijativa:
-
Svaki kurs uključuje formalnu i strukturiranu evaluaciju:
-
Test znanja pre i posle kursa
-
Evaluaciju instruktora i kurs materijala
-
Povratne informacije posle 3 i 6 meseci
-
-
Upoređivanje rezultata sa ishodima u realnim slučajevima iz EuReCa baze.
Zahvaljujući ovoj metodologiji, Letnja škola nije samo edukativna aktivnost već naučno validiran model obuke, u kojem se jasno vidi veza između edukacije i kliničkog efekta.
Veza sa EuReCa Srbija: Podaci koji menjaju praksu
Letnja škola je direktno proistekla iz podataka i zaključaka nacionalnog registra EuReCa Srbija, koji je deo evropskog programa EuReCa (European Registry of Cardiac Arrest) i od 2014. koristi Utstein metodologiju – međunarodno priznat alat za analizu podataka o reanimacijama.
Ključni nalazi EuReCa Srbija:
-
Incidenca vanbolničkog srčanog zastoja: 85–100 slučajeva na 100.000 stanovnika godišnje.
-
Procenat pokušaja reanimacije: 52–58%
-
Procenat preživljavanja do otpusta iz bolnice: 6–9%
-
Procenat bystander CPR (reanimacija od strane laika): porast sa 12% (2014) na 34% (2024)
Letnja škola je pomogla povećanju procenta reanimacija započetih od strane obučenih zdravstvenih radnika pre dolaska dodatnih ekipa i smanjenju vremena do prve defibrilacije – što je jedan od ključnih prediktora preživljavanja.
Doprinos nauci: Broj radova i istraživanja
Iz Letnje škole i u okviru projekta EuReCa Srbija do danas je proisteklo:
-
98 publikovanih strucnih radova u domaćim i međunarodnim časopisima, uključujući:
-
Journal Resuscitatio Balkanika
-
Vojnosanitetski pregled
-
ABC Urgentne medicine
Medicina danas
-
European Journal of Emergency Medicine
Medicine
Harvard Journal of Emergencz medicine i drugi
-
-
2 poglavlja u monografijama koje obrađuju edukaciju u prehospitalnoj reanimaciji
-
Preko 70 usmenih i poster prezentacija na domaćim i regionalnim stručnim skupovima (EMS Congress, Dan urgentne medicine, Simpozijum pokrenimo srce, jesenji i prolčećni stručni simpozijum Resuscitacionog saveta Srbije i druzgi stručni skupovi)
Naučna produkcija jasno svedoči o akademskoj dimenziji Letnje škole – njeni rezultati nisu ostali zatvoreni u evaluacione obrasce, već su pretočeni u znanje dostupno celoj stručnoj javnosti.
Prepoznavanje u Preporukama ERC 2025: Srbija kao model
U najnovijim ERC preporukama za reanimaciju (ERC Guidelines 2025) Srbija je:
-
Jedina zemlja Jugoistočne Evrope eksplicitno pomenuta kao primer dobre prakse u oblasti edukacije i registra.
-
Letnja škola resuscitacije se pominje kao instrument koji omogućava diseminaciju znanja u sredinama sa ograničenim resursima.
-
Evaluacijski mehanizam škole naveden je kao primer održive i merljive edukacije, posebno u poglavljima o edukaciji, timskom radu i registrima.
U preporukama 2025 takođe se navodi da su rezultati EuReCa Srbija statistički značajno poboljšani upravo nakon uvođenja sistemske edukacije – što je izuzetno retko i dragoceno u zdravstvenim sistemima u tranziciji.
Zaključak: Škola koja stvara razliku
Letnja škola resuscitacije Resuscitacionog saveta Srbije više nije samo edukativni projekat – ona je temelj nacionalne strategije reanimacije, pokretač naučnog rada, instrument evaluacije, i primer prepoznat na evropskom nivou.
Njena snaga je u:
-
Zasnivanju na dokazima (evidence-based)
-
Praktičnoj primeni naučenog
-
Transparentnosti i evaluaciji
-
Povezanosti sa sistemima kvaliteta i registrima
U vremenu kada se sve češće govori o otpornosti zdravstvenih sistema, Letnja škola je pokazala da je otpornost moguća samo ako postoji znanje, sistem i posvećenost.
I što je najvažnije – iz svake nove generacije polaznika Letnje škole izlazi lekar više koji zna da prepozna, reaguje i spasi život. Iza svakog tog lekara stoje rezultati. A iza rezultata – životi.
Нема коментара:
Постави коментар