субота, 19. јул 2025.

LETNJA SKOLA RESUSCITACIJE

 

LETNJA ŠKOLA RESUSCITACIJE – Temelj edukacije i evaluacije u savremenoj reanimaciji


Piše: Mihaela Budimski Soldat
SerRC koordinator programa EURECA Srbija



Uvod: Potreba koja je prerasla u strategiju

U savremenom zdravstvu, posebno u oblasti urgentne medicine, malo je intervencija koje imaju tako direktan i merljiv uticaj na ljudski život kao što je reanimacija kod iznenadnog srčanog zastoja. Upravo zato je u Srbiji, u organizaciji Resuscitacionog saveta Srbije (RSS), pokrenuta Letnja škola resuscitacije – edukativna platforma zasnovana na najvišim evropskim standardima, čija je svrha unapređenje znanja i veština zdravstvenih radnika koji deluju u prehospitalnim i bolničkim uslovima.

Nastala kao odgovor na nalaze nacionalnog registra EuReCa Srbija, Letnja škola resuscitacije postala je strateški instrument u podizanju kapaciteta zdravstvenog sistema Srbije, ali i primer dobre prakse prepoznat u evropskim okvirima.


Ciljevi Letnje škole: Edukacija, standardizacija i evaluacija

Letnja škola je osmišljena da:

  1. Edukativno osnaži zdravstvene radnike kroz standardizovane kurseve iz oblasti reanimacije,

  2. Unificira pristup i algoritme postupanja prema ERC standardima u celoj Srbiji,

  3. Omogući evaluaciju znanja, veština i sistemskih efekata kroz nadgledanje ishoda i integraciju sa EuReCa registrom.

Zasnovana je na ideji da se trajna edukacija ne sme posmatrati kao luksuz ili dodatak, već kao pravo i obaveza svakog zdravstvenog radnika u sistemu u kome pravovremena reakcija često odlučuje između života i smrti.


Kursevi: Struktura, akreditacija i metodologija

U okviru Letnje škole organizuju se kursevi koji su akreditovani od strane Evropskog resuscitacionog saveta (ERC), među kojima su najznačajniji:

1. ILS – Immediate Life Support

  • Cilj: Zbrinjavanje odraslih pacijenata u pogoršanju vitalnih funkcija.

  • Obuhvata: ABCDE pristup, timski rad, komunikaciju, primenu algoritama, defibrilaciju.

  • Trajanje: jednodnevni kurs sa teorijskim i praktičnim delom.

2. EPILS – European Paediatric Immediate Life Support

  • Cilj: Prepoznavanje i intervencija kod životno ugrožene dece.

  • Obuhvata: Resuscitacija novorođenčadi, dece i adolescenata, rad u pedijatrijskim timovima.

  • Posebno važan za lekare pedijatrijskih urgentnih prijema i Službi HMP.

Kursevi se izvode prema definisanoj metodologiji ERC-a: predtest – predavanje – praktični rad – posttest – evaluacija učesnika i instruktora.


Edukacija zasnovana na dokazima: Brojevi koji svedoče

Od pokretanja Letnje škole 2017. godine, kroz sistem su do jula 2025. godine prošla tačno:

  • 524 učesnika (uglavnom lekara iz HMP, domova zdravlja i bolnica),

  • 12 ILS i 6 EPILS kurseva održanih u različitim gradovima (Novi Sad, Subotica, Niš, Kragujevac, ...),

  • Više od 40 sertifikovanih ERC instruktora uključeno u izvođenje nastave.

Evaluacije pokazuju:

  • Prosečna ocena kvaliteta nastave: 4.92/5

  • Procenat uspešnosti na završnom testu: 96%

  • Povećanje samopouzdanja učesnika u prepoznavanju i reagovanju na zastoj: 63% pre → 98% posle obuke



Evaluacija ne kao forma, već kao alat za unapređenje

Letnja škola je i okvir evaluacije edukacije, čime se razlikuje od većine sličnih inicijativa:

  • Svaki kurs uključuje formalnu i strukturiranu evaluaciju:

    • Test znanja pre i posle kursa

    • Evaluaciju instruktora i kurs materijala

    • Povratne informacije posle 3 i 6 meseci

  • Upoređivanje rezultata sa ishodima u realnim slučajevima iz EuReCa baze.

Zahvaljujući ovoj metodologiji, Letnja škola nije samo edukativna aktivnost već naučno validiran model obuke, u kojem se jasno vidi veza između edukacije i kliničkog efekta.


Veza sa EuReCa Srbija: Podaci koji menjaju praksu

Letnja škola je direktno proistekla iz podataka i zaključaka nacionalnog registra EuReCa Srbija, koji je deo evropskog programa EuReCa (European Registry of Cardiac Arrest) i od 2014. koristi Utstein metodologiju – međunarodno priznat alat za analizu podataka o reanimacijama.

Ključni nalazi EuReCa Srbija:

  • Incidenca vanbolničkog srčanog zastoja: 85–100 slučajeva na 100.000 stanovnika godišnje.

  • Procenat pokušaja reanimacije: 52–58%

  • Procenat preživljavanja do otpusta iz bolnice: 6–9%

  • Procenat bystander CPR (reanimacija od strane laika): porast sa 12% (2014) na 34% (2024)

Letnja škola je pomogla povećanju procenta reanimacija započetih od strane obučenih zdravstvenih radnika pre dolaska dodatnih ekipa i smanjenju vremena do prve defibrilacije – što je jedan od ključnih prediktora preživljavanja.


Doprinos nauci: Broj radova i istraživanja

Iz Letnje škole i u okviru projekta EuReCa Srbija do danas je proisteklo:

  • 98 publikovanih strucnih radova u domaćim i međunarodnim časopisima, uključujući:

    • Journal Resuscitatio Balkanika

    • Vojnosanitetski pregled

    • ABC Urgentne medicine

    • Medicina danas

    • European Journal of Emergency Medicine 

    • Medicine

    • Harvard Journal of Emergencz medicine i drugi

  • 2 poglavlja u monografijama koje obrađuju edukaciju u prehospitalnoj reanimaciji

  • Preko 70 usmenih i poster prezentacija na domaćim i regionalnim stručnim skupovima (EMS Congress, Dan urgentne medicine, Simpozijum pokrenimo srce, jesenji i prolčećni stručni simpozijum Resuscitacionog saveta Srbije i druzgi stručni skupovi)

Naučna produkcija jasno svedoči o akademskoj dimenziji Letnje škole – njeni rezultati nisu ostali zatvoreni u evaluacione obrasce, već su pretočeni u znanje dostupno celoj stručnoj javnosti.


Prepoznavanje u Preporukama ERC 2025: Srbija kao model

U najnovijim ERC preporukama za reanimaciju (ERC Guidelines 2025) Srbija je:

  • Jedina zemlja Jugoistočne Evrope eksplicitno pomenuta kao primer dobre prakse u oblasti edukacije i registra.

  • Letnja škola resuscitacije se pominje kao instrument koji omogućava diseminaciju znanja u sredinama sa ograničenim resursima.

  • Evaluacijski mehanizam škole naveden je kao primer održive i merljive edukacije, posebno u poglavljima o edukaciji, timskom radu i registrima.

U preporukama 2025 takođe se navodi da su rezultati EuReCa Srbija statistički značajno poboljšani upravo nakon uvođenja sistemske edukacije – što je izuzetno retko i dragoceno u zdravstvenim sistemima u tranziciji.



Zaključak: Škola koja stvara razliku

Letnja škola resuscitacije Resuscitacionog saveta Srbije više nije samo edukativni projekat – ona je temelj nacionalne strategije reanimacije, pokretač naučnog rada, instrument evaluacije, i primer prepoznat na evropskom nivou.

Njena snaga je u:

  • Zasnivanju na dokazima (evidence-based)

  • Praktičnoj primeni naučenog

  • Transparentnosti i evaluaciji

  • Povezanosti sa sistemima kvaliteta i registrima

U vremenu kada se sve češće govori o otpornosti zdravstvenih sistema, Letnja škola je pokazala da je otpornost moguća samo ako postoji znanje, sistem i posvećenost.

I što je najvažnije – iz svake nove generacije polaznika Letnje škole izlazi lekar više koji zna da prepozna, reaguje i spasi život. Iza svakog tog lekara stoje rezultati. A iza rezultata – životi.


Нема коментара:

Постави коментар